Afvallen door……een goede nachtrust!

  • Voor een goede nachtrust is regelmaat belangrijk. Ga daarom zoveel mogelijk op hetzelfde tijdstip naar bed en wordt ook rond hetzelfde tijdstip wakker.
  • Ga overdag naar buiten!  
    Jouw lichaam heeft een innerlijke klok, oftewel het circadiaans ritme. Dit ritme beïnvloedt onder andere het hormoon cortisol en melatonine. Deze twee hormonen zorgen ervoor dat jij in de ochtend fit wakker wordt en in de avond makkelijk in slaap komt. Door het daglicht hou je dit circadiaans ritme scherp en dus ook die twee hormonen.
  • Ga je eenmaal slapen, maar blijven de gedachtes in je hoofd maar doorgaan? Ga eens mediteren en direct daarna slapen. Je zult echt merken dat je hierdoor veel rustiger wordt in je hoofd en daardoor beter in slaap komt.
  • Zorg voor een donkere kamer, hierdoor piekt het hormoon melatonine wat er weer voor zorgt dat jij makkelijker kan slapen.
  • Voorkom blauw licht in de avond, hierdoor denkt jouw lichaam dat het dag is waardoor het hormoon melatonine niet goed zijn werk kan doen. Blauw licht uitgezonden door laptops, of mobiele telefoons brengen de boel het meeste uit balans. Tegenwoordig heb je speciale brillen die het blauwe licht tegenhouden, maar je hebt ook handige apps die je kunt uitproberen.
  • En nog een laatste tip voor het doorslapen. Wordt jij regelmatig wakker in de nacht? Grote kans dat je met je mond open slaapt. Door het gebruik van een mondsticker (ja, je leest het goed…deze plak je op je mond) zorg je voor een neusademhaling waardoor jij beter doorslaapt. Deze stickers kun je bijvoorbeeld op Bol.com krijgen….let er wel op dat je geen stress krijgt van de sticker op je mond! Dat is weer niet goed voor het hormoon cortisol 😉

Conclusie is dus dat een goede nachtrust, echt enorm belangrijk is! Mocht je nog niet goed slapen, dan ben ik heel benieuwd welke tips jij gaat toepassen!
Leuk als je dit aan mij laat weten in een DM 😊

Liefs,
Mariska