6 feestdagen tips zodat jij januari niet start met plus 5 kilo

December, ik vind het een super gezellige maand waarbij de kerstdagen mijn favoriet zijn.
Toch is het vaak ook een lastige maand als het op gezonde keuzes aan komt. Je wilt lekker kunnen genieten van al het lekkers maar daarnaast wil je januari ook niet starten met plus 5 kilo 😉

Om ervoor te zorgen dat dat laatste geen realiteit wordt, geef ik je 6 tips om deze kerstdagen goed door te komen.

Tip 1: Kom in beweging
Don’t worry je hoeft niet direct van mij naar de sportschool! Maar voorkom dat je beide kerstdagen op je kont blijft zitten en kom in beweging. Denk bijvoorbeeld aan een stevige wandeling door het bos of langs het strand maar ga in ieder geval lekker naar buiten. Wandel bij voorkeur voor het eten en maak er een gezellig uitje van met de hele familie.
Ga je liever naar de sportschool, uiteraard ook helemaal prima 😉

Tip 2: Eet vooraf een salade
Start het kerstdiner met een salade als voorgerecht. Zou krijg je direct wat vitamines en mineralen binnen en heb je ieder geval een ‘gezonde bodem’.

Tip 3: Stop op tijd
Niets is zo vervelend als het gevoel dat je bijna uit elkaar ‘ploft’. Probeer daarom te stoppen met eten wanneer je voor 80% gevuld bent. Ons verzadingshormoon leptine heeft namelijk 20 minuten nodig om aan te geven dat jij vol zit. Eet jezelf dus niet vol, maar stop op tijd.


Tip 4: Maak slimme alcohol keuzes
Ik hoef je vast niet te vertellen dat je lichaam niet blij wordt van alcohol. Je lever is verantwoordelijk voor de omzetting van alcohol en terwijl het hiermee bezig is heeft het geen tijd om dik makende hormonen als oestrogeen om te zetten. Zonde toch?!
Drink je toch graag alcohol, kies dan voor een slimme optie:
Mix spa rood met een scheut witte wijn of rosé. Zo heb je toch nog een lekker drankje. Of kies voor kombucha in een wijnglas. Dit smaakt naar alcohol en is mega gezond voor je darmen

Tip 5: Ga vasten
Ons lichaam kan er prima tegen als we 1 of 2 dagen wat minder eten. Door de overvloed aan eten tijdens de kerstdagen eten we vaak toch meer waardoor het kan helpen om de dagen ervoor of daarna even wat minder te eten. Je kunt bijvoorbeeld het ontbijt overslaan en alleen eten tijdens de lunch en het avond eten, we noemen dit ook wel intermittent fasten. .
Tip! Kies je in het dagelijkse leven ook voor intermittent fasten, helemaal prima maar eet dan wel voldoende op de resterende eetmomenten. Ga je namelijk langdurig te weinig eten dan gaat je stofwisseling vertragen en zal je niet afvallen.

Tip 6: Geniet en geef elkaar eens een knuffel
Krijg jij nu al stress van het kerstdiner? Ga lekker uit eten! Zie jij er tegenop om in je kerstoutfit inclusief pumps aan het kerstdiner te verschijnen, trek je joggingsbroek aan. Doe vooral waar jij en de mensen om je heen blij van worden.
En last but not least…..geef elkaar eens wat vaker een knuffel. Door te knuffelen maak je het hormoon oxytocine aan wat ervoor zorgt dat stress verdwijnt en je je gelukkiger voelt.
Geniet ervan en maak het een kerst to remember!

Heel benieuwd welke tips jij gaat toepassen!
Laat je het weten in een DM op Instagram?

Liefs,
Mariska