Lukt het jou niet om af te vallen? Misschien ligt het hieraan!

Al weken ben je streng op dieet, zweet je je een ongeluk in de sportschool, sla je op je werk standaard al het gebak af (okā€¦op die ene tompoes na šŸ˜‰) en nog steeds gaat dat getal op de weegschaal maar niet naar beneden. Je wordt er moedeloos van, sterker nog je voelt je gefrustreerd en wilt het liefste die weegschaal de deur uit gooien en jezelf opsluiten met een zak M&Mā€™s en een fles cola.

Waar gaat het mis?
Grote kans dat de oorzaak ligt bij je stofwisseling. Deze kan door verschillende oorzaken namelijk vertragen waardoor je lichaam gaat ā€˜vasthoudenā€™ in plaats van verbranden. Wanneer je stofwisseling is vertraagt kan dit meerdere oorzaken hebben. Ik heb er drie voor je op een rijtje gezet:

Je eet te weinig calorieƫn
Je zou dit misschien niet verwachten, maar deze kom ik in mijn coaching regelmatig tegen.
Om af te vallen heb je een tekort aan calorieƫn nodig, een logische gedachte zou dan ook zijn hoe groter het tekort hoe sneller je afvalt. Stel dat je 2000 calorieƫn per dag aan energie verbrandt en je eet er 1000 dan zou dat afvallen van zelf moeten gaan toch? En toch kan dat juist een averechts effect hebben.
Eet je een paar dagen weinig aan calorieƫn dan zal je best afvallen, maar doe je dit voor een langere periode voelt je lichaam aan dat voeding schaars is en verlaagt het de snelheid waarmee het calorieƫn verbrandt. Oftewel je lichaam gaat vasthouden waardoor je niet zal afvallen.
In mijn praktijk adviseer ik daarom soms om juist meer te gaan eten om af te vallen.

Je zit de hele dag
Deze klinkt waarschijnlijk logisch, maar toch benoem ik hem hier. De hele dag zitten is niet goed en kan zorgen voor een flinke daling van het aantal calorieĆ«n dat je op een dag verbrandt. En nu snap ik dat als je een zittend beroep hebt het wat lastiger is om vaker te bewegen en daarom een paar tips: sta ieder half uur even op en loop een rondje over de afdeling, neem de trap ipv de lift, pak de fiets naar je werk of zet de auto een straat verder zodat je gelijk al een paar stappen maakt en de belangrijksteā€¦..gebruik je pauze om even te gaan wandelen. Ga bij voorkeur wandelen vĆ³Ć³r de lunch, hierdoor kom je sneller in de vetverbranding en het is beter voor je bloedsuikerspiegel.

Een goede nachtrust
Een goede nachtrust is onwijs belangrijk voor je gezondheid en dus ook om af te vallen. Slaap je slecht doordat je constant wakker wordt, dan kan je stofwisseling hierdoor vertragen. Dutjes overdag werken hier averechts omdat je het circadiaans ritme (je interne klok) verstoort. Uit onderzoek is gebleken dat Ā langdurig slaapgebrek in combinatie met het verstoren van je interne klok door in de middag te slapen je stofwisseling in rust met 8% kan vertragen. Wordt je regelmatig wakker? Grote kans dat je door je mond ademt tijdens de nacht. Wat hier kan helpen is het slapen met een ‘mondsticker’ zodat je vanzelf door je neus gaat ademhalen. Wil je dit uitproberen, laat je hierover informeren.

Lukt het jou niet om ondanks allerlei verwoede pogingen af te vallen, ga dan aan de slag met bovenstaande tips.
Wil je hierbij hulp, dan help ik je graag!

Wekelijks stel ik een aantal plekjes beschikbaar voor een gratis 1 op 1 sessie.
Klik op onderstaande link om deze aan te vragen.

Vraag hier je gratis sessie aan

Liefs,
Mariska