Voldoende eiwitten binnenkrijgen? Hier zitten ze ook in!

Om voldoende eiwitten binnen te krijgen denken we vaak aan dierlijke voedingsmiddelen als zuivelproducten, eieren, vlees of vis. Maar wist je dat er ook eiwitten zitten in plantaardige producten  als noten, zaden en pitten? Zelfs in groentes vind je eiwitten.

Eiwitten zijn de bouwstenen voor onze spieren, huid, enzymen en ja ja…ook van een aantal van onze hormonen. Zo is de bouwstof van melatonine (slaaphormoon) en het schildklierhormoon een eiwit.

Wist je dat ongeveer 20% van ons lichaam bestaat uit eiwitten? Omdat ons lichaam eiwitten niet kan opslaan is het belangrijk om ze via voeding binnen te krijgen.

Naast de dierlijke producten waar we eiwitten in terugvinden, vind je ze dus ook in andere voedingsmiddelen terug. Om het je makkelijker te maken, heb ik er een aantal voor jou in de schijnwerpers gezet 😉

Hennepzaad
In 1 eetlepel hennepzaad zit ongeveer 5 gram aan eiwit. Zelf eet ik dit regelmatig bij mijn ontbijt door het over mijn Griekse yoghurt te doen of ik mix het door een smoothie. Maar je kunt het ook heel goed als topping voor een salade of soep gebruiken
Hennepzaad heeft trouwens ook een harmoniserend effect op de hormonen, nog meer reden dus om dit af en toe te eten.

Avocado
Avocado’s zijn extreem voedzaam en bevatten naast b-vitamines, vezels, vitamine K en E, omega 9 ook eiwitten. Door de vele vezels in avocado’s worden de eiwitten ook nog eens goed opgenomen. Tip! Combineer een avocado met een gekookt eitje en een paar tomaatjes op een (glutenvrij) broodje, heerlijk!

Pijnboompitten
Een leuk weetje! Pijnboompitten zijn de zaden uit een dennenappel.
Onderzoekers hebben ontdekt dat het eten van pijnboompitten de aanmaak van het hormoon cholecystokinine (CKK) bevordert. Dit hormoon zorgt ervoor dat je eetlust afneemt waardoor je minder honger hebt en minder eet. In 20 gram pijnboompitten zit bijna 5 gram aan eiwitten.  

Broccoli
Broccoli bevat naast een hoog gehalte aan vezels ook eiwitten, in 250 gram broccoli zit bijna 10 gram aan eiwitten. Wist je dat je ook het stronkje van de broccoli kunt eten?

Pompoenpitten
In pompoenpitten zitten nog iets meer eiwitten als in pijnboompitten, namelijk ruim 6 gram per 20 gram. Van alle mineralen vind je magnesium het meest in pompoenpitten. Een gezond voedingspatroon draait om variatie, probeer daarom ook zoveel mogelijk af te wisselen. Denk nu niet, ik ga massaal pompoenpitten eten bijvoorbeeld 😉 Varieer! Je hormonen worden niet blij van iedere dag hetzelfde ontbijtje of lunch. De jagers & verzamelaars aten immers ook niet iedere dag hetzelfde, toch?!

Denk jij nu….ik heb geen idee hoe ik kan variëren of wat bedoeld ze met die jagers en verzamelaars?
Klik op onderstaande link en vraag een gratis 1 op 1 sessie aan en ik help je graag op weg!

Vraag hier je gratis sessie aan

Liefs,
Mariska