Wat je vooral niet moet doen als je wilt afvallen….

Er zijn 1001 manieren om gewicht te verliezen, het internet staat er vol mee. Ga je voor blijvend gewichtsverlies op een verantwoorde manier, dan zou ik de volgende punten vooral skippen:

  • Ga vet vrij eten
    Misschien heb je ergens gehoord dat vet twee keer zoveel calorieën bevat als koolhydraten en eiwitten en dat klopt. Het zorgt echter ook voor verzadiging én wordt langzamer verteerd. Hierdoor heb je na een maaltijd minder snel trek in tussendoortjes.
    In mijn praktijk spreek ik regelmatig dames die bijvoorbeeld bij het ontbijt magere kwark eten. Doordat dit minder verzadigend is, hebben zij vaak al voor de lunch de behoefte aan een snack. Zodra zij dit vervangen door volle kwark komen zij met gemak zonder snack de ochtend door.
    Daarnaast heeft je lichaam ook goede vetten nodig, onder andere voor de opbouw van een aantal hormonen. Eet je te weinig aan goede vetten, zorgt dit voor problemen in je hormoonhuishouding waardoor je allerlei klachten kunt krijgen. Uiteraard is het wel belangrijk om goede vetten te eten en laten we de transvetten die in koekjes e.d. zitten links liggen 😉 Voedingsmiddelen die van nature veel vet bevatten zijn bijvoorbeeld avocado’s, kokos en noten.
  • Focus je op cardio training
    Wil je je verbranding verhogen, kies dan voor een combinatie tussen cardio én krachttraining. Door krachttraining toe te voegen aan je work-out vergroot je je spiermassa én spieren verbranden calorieën, kortom je verbranding gaat omhoog.
    Een ander voordeel van krachttraining is dat jouw verbranding langer doorgaat. Verbrand je bij een cardio-training vooral calorieën op het moment van je training, bij krachttraining gaat dat nog door na je training. Focus je dus niet alleen op cardio training, maar voeg krachttraining toe aan je wekelijke trainingsroutine. Let trouwens wel op voldoende herstel. Ga je twee keer verdeeld over de week, dan ben je top bezig!
  • Eet iedere 2 tot 3 uur iets
    Het is een fabel dat je iedere paar uur iets moet eten om je stofwisseling op gang te houden. Er is een onderzoek gedaan waarbij twee groepen mensen evenveel calorieën aten, waarbij de ene groep dit verdeelde over twee grote en de andere groep dit verdeelde over 7 kleine maaltijden. Het aantal calorieën wat werd verbrand was bij beide groepen gelijk. Voor je verbranding maakt het dus niet zoveel uit hoe vaak je iets eet. Wat wel het probleem is bij het eten van tussendoortjes is een schommelende bloedsuikerspiegel. Door constant iets te eten blijft je lichaam aan staan en schommelt je bloedsuikerspiegel véél meer als wanneer je maar 3 maaltijden per dag eet. Door die schommelingen krijg je juist meer trek met als gevolg dat je nóg meer gaat eten. Ook ligt het aantal calorieën per dag vaak hoger bij 7 eetmomenten per dag.  
    Mijn advies is dan ook eet 3 keer per dag goede maaltijden, dit zorgt voor rust in je lichaam en zal leiden tot het eten van minder calorieën waardoor jij uiteindelijk gaat afvallen.

Mariska