Koolhydraten skippen? Zeker niet mijn advies!

Ik hoor het regelmatig van dames die bij mij op gesprek komen, het heeft gewerkt….koolhydraten skippen. Maar wel even, want wanneer je ze weer gaat eten kom je net zo hard weer aan.
Dit is precies één van de redenen waarom ik er geen voorstander van ben om bepaalde voeding te skippen. Op de lange termijn ga je er alleen maar meer behoefte aan hebben en is dit gewoon niet vol te houden (en vaak kom je daarna net zo hard weer aan).

Een andere reden dat ik geen fan ben van koolhydraten skippen is omdat jouw lichaam ze ook gewoonweg nodig heeft.

Koolhydraten behoren samen met de vetten en eiwitten tot de macronutriënten. Koolhydraten zijn verantwoordelijk voor het leveren van energie, maar ze zijn ook belangrijk voor je hersenfunctie en de rode bloedcellen die weer verantwoordelijk zijn voor de zuurstoftoevoer in je lichaam.
Koolhydraten skippen zou ik daarom niet doen, wel belangrijk is dat je de juiste koolhydraten tot je neemt.

Koolhydraten kunnen we onderverdelen in trage en snelle koolhydraten. Snelle koolhydraten vind je vooral terug in koek, snoep, wit brood, witte rijst e.d.. Trage koolhydraten vind je vooral in zoete aardappel, zilvervliesrijst, haver, volkoren pasta, groente en peulvruchten.
Ok, het is vast niet verassend dat je de snelle koolhydraten beter kunt laten staan 😉 maar hoe zit het met de trage koolhydraten?

Bloedsuikerpiek
Eet je koolhydraten dan geeft je alvleesklier het hormoon insuline af. Door de insuline worden de koolhydraten (suikers) opgenomen in je cellen waar ze je energie kunnen geven. Eet je alleen koolhydraten, dan krijg je een piek in je bloedsuikerspiegel en na zo’n piek volgt vaak een dip. In zo’n dip kun je je trillerig voelen, het gevoel van een wattenhoofd krijgen en vaak krijg je wederom trek in….jep..zoetigheid.
Goed nieuws, je kunt zo’n energie dip voorkomen door de snelle koolhydraten te skippen én de trage koolhydraten te combineren met vetten, eiwitten of vezels. Door ze te combineren piekt je bloedsuikerspiegel minder snel waardoor je niet in een energie dip belandt.

Conclusie: trage koolhydraten kun je prima eten, maar combineer ze met vezels, eiwitten of vetten.

Wil je meer van dit soort tips?
Dinsdag 30 januari om 20:00 uur geef ik een gratis online masterclass. In deze masterclass vertel ik wat die eeuwige drang naar zoetigheid veroorzaakt én wat je hieraan kunt doen. Er komt trouwens een replay, mocht je niet kunnen dan kun je de masterclass via de replay terugkijken.

Aanmelden doe je via onderstaande link:

Meld je hier aan voor de gratis online masterclass

Liefs,
Mariska