Stofwisseling verhogen? Ik geef jou 4 tips!

Je kent het wel…die ene vriendin die alles lijkt te kunnen eten, zonder aan te komen. Super frustrerend en voor je gevoel misschien ook wel oneerlijk 😉 helemaal wanneer jij al aankomt als je alleen al kijkt naar eten. Maar hoe werkt dat nu, die stofwisseling en kun je die eigenlijk verhogen? Ik vertel het je in deze blog.

Het woord ‘stofwisseling’ verwijst naar alle chemische processen in jouw lichaam. Hoe sneller je stofwisseling, hoe meer calorieën je lichaam nodig heeft. Mensen met een snelle stofwisseling kunnen daardoor meer eten zonder snel aan te komen.
Een andere naam voor de snelheid van je stofwisseling is calorieverbruik. De reden dat sommige mensen misschien meer calorieën verbruiken (en dus een snellere stofwisseling hebben)  kan te maken hebben met lengte, leeftijd, spiermassa en de fysieke activiteit. Wat kun je doen om je stofwisseling te versnellen?

Eet voldoende
Het klinkt misschien gek, maar in sommige situaties moet je meer eten om af te vallen. Eet jij namelijk voor een langere periode te weinig dan kan je lichaam hierdoor in de ‘spaarstand’ gaan. Oftewel je stofwisseling gaat vertragen. Je lichaam doet dit om mogelijke uithongering te voorkomen en is dus puur een overlevingsstrategie. Langdurig te weinig eten vertraagt de stofwisseling, wil je deze versnellen dan zal je voldoende moeten eten. Hoeveel dit precies is, is per persoon afhankelijk.

Beweeg

En deze klinkt logisch maar toch zie ik regelmatig dat we dit te weinig doen….BEWEEG.
Iedere dag voldoende dagelijkse beweging zorgt voor een snellere stofwisseling. Mijn advies, probeer dagelijks minimaal 8000 stappen te maken. Vind je dit lastig? Neem wat vaker de trap, parkeer je auto een straat verder, maak in je lunchpauze een ommetje of loop ieder half uur even een rondje door de kamer. Denk in mogelijkheden, dan zijn die 8000 stappen per dag ook voor jou haalbaar.

Drink voldoende water

Uit onderzoek blijkt dat voldoende water drinken de stofwisseling verhoogt, hierbij is koud water het meest effectief. Hoeveel water moet je dan drinken? Hier is een formule voor: 0,03 x je lichaamsgewicht, stel dat je 65 kilo weegt dan is de rekensom: 0,03 x 65 = 1,95 liter per dag.
Lastig om voldoende water te drinken? Drink na ieder toiletbezoek 1 glas water zo kom je al een heel eind.

Doe aan krachttraining
Een goede manier om je stofwisseling te verhogen is door het doen van krachttraining. Dit zorgt namelijk voor meer spieren en spiermassa verhoogt het aantal calorieën dat je in ruststand verbruikt aanzienlijk. Heb jij nog nooit aan krachttraining gedaan, dan is mijn advies om dit in eerste instantie onder begeleiding te doen. Een juiste houding is namelijk van mega belang om blessures te voorkomen.

Heel benieuwd of en welke tips jij gaat oppakken om je stofwisseling te verhogen.
Heb je geen idee waar te starten of kun je wel wat hulp gebruiken? Ik denk graag met je mee in een gratis 1 op 1 sessie. Wekelijks heb ik een beperkt aantal plekjes hiervoor, wil jij iets inplannen? Stuur mij dan een DM via Insta of vul het contactformulier in via deze link:
Plan hier jou gratis sessie in

Liefs,

Mariska