Trek jij het als je geen tussendoortjes eet?

Je hebt het mij al vast vaker horen roepen, om niet de hele dag door trek te hebben moet je niet om de paar uur eten maar drie keer per dag. De tussendoortjes, die mag je dus gaan skippen. En nee, 3x per dag is niet minder eten maar wel minder vaak. Je kunt je voorstellen dat je het op een blaadje sla niet de hele middag kunt volhouden. Je zult dus volwaardige maaltijden moeten eten die voldoende verzadigend zijn, waardoor je 4 tot 5 uur door kunt gaan zonder eten en niet gelijk op je bezemsteel gaat rondvliegen.

Maar welke voeding geeft jou nu dat gevoel dat je ook daadwerkelijk die ochtend of middag door kunt trekken zonder dat jij ergens halverwege de middag trillend achter je bureau zit en naar die reep chocola grijpt. In deze blog geef ik je 4 tips:

Griekse yoghurt
Griekse yoghurt is vaak een stuk dikker als gewone yoghurt en bevat meestal ook meer eiwitten.
Zelf ontbijt ik regelmatig met Griekse yoghurt en ik combineer dit dan met noten/zaden/pitten en wat fruit. Een top ontbijt waarop je echt wel even kunt teren, zodat je de ochtend prima door komt zonder tussendoortje. Tip! Ga wel voor de 10% Griekse Yoghurt.

Hüttenkäse
Hüttenkäse werkt heel verzadigd omdat het boordevol met eiwitten zit. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat het effect van verzadiging vergelijkbaar is met dat van eieren.
Hüttenkäse kun je prima op brood, een cracker of door een salade eten.

Noten, zaden en pitten
Ik ben er dol op en eet ze dan ook dagelijks, noten zaden en pitten. Doordat ze gezonde vetten en eiwitten bevatten zijn ze goed vullend en helpen ze zeker bij het gevoel van verzadiging. Let wel op de hoeveelheid die je eet en varieer. Noten, zaden en pitten zijn behoorlijk calorie rijk, dus hou het wel bij 1 handje 😉

Groenten
Groenten zitten boordevol vezels, vitaminen en mineralen. Door de vezels en het water zorgt het eten van groenten ervoor dat je vol zit. Jouw hormonen worden ook blij van groentes, ik adviseer daarom 400 tot 500 gram groenten per dag te eten. Dit is best een hoeveelheid, maar door op verschillende eetmomenten groenten te eten is dit goed haalbaar. Tip! Maak eens een lekkere traybake met ovengroenten als lunch. Met dit koudere weer worden je darmen blij van warm eten.  

Bonustip!
Om voldoende vol te zitten en ervoor te zorgen dat jouw hersenen ook dat signaaltje doorkrijgen, is het belangrijk dat je goed kauwt. Idealiter zou je 20 keer moeten kauwen op 1 hap. Is het bij jou nu hap slik weg? Ga dan bijvoorbeeld van 5 keer kauwen naar 10 keer kauwen en bouw het langzaam op.

Heel benieuwd welke tip jij vanaf vandaag gaat toepassen.
Laat je mij het weten in een DM op Instagram?

Liefs,
Mariska